Olvasónk diáktolmácsnak jelentkezett a BKV-hoz. Levelében arról ír nekünk, hogy munkája során milyen emberekkel találkozik. Az ellenőrök között is vannak bunkók és rendesek, és olyanok is, akik csak hasraütés-szerűen írják be a járatszámokat, tehát nem dolgoznak. Utasok között is vannak rendesek, hőbörgők és agresszívek. Ők rúgnak, karmolnak csak azért, mert az ellenőr fel merte őket tartani. Folytatás a levélben:
Kedves BKV-figyelő!
Rendszeresen olvasom a blogot, és sok minden változásról itt előbb szereztem információt mint a BKV honlapján, ezért köszönet illet Titeket. Június 20-a óta dolgozom BKV-s diáktolmácsként, általában délelőtt (6-tól 2-ig) (A délutános műszak 12-8 között van, ezek a Bosnyák téren értendők). Így kicsit már belülről tudok véleményt mondani mind a cégről, mind az utasokról.
1. A cég: Először is, sokszínű. Vannak élmunkások és persze olyanok is, akik hasból írják be a járatszámokat az ellenőrzési naplóba (minden ellenőrnek kötelező naplót vezetnie, amire felkerül MINDEN amin utazott a munkaidejében, bár vannak, akiknél az is amit éppen csak látott elmenni). Bunkó ellenőrökről sokat olvashattok, mivel ez az, ami feltűnő.
2. Az utasok: Sok különböző van, de talán a legáltalánosabb, hogy egy cseppet sem törődik azzal, hogy a többiek mit csinálnak a járművel (belső pletyka: 2 napja, 4-6 villamos, 3 fiatal kakaót locsol szét az üléseken, utasok kussolnak, szolgálaton kívüli ellenőr odalép, hogy legyenek szívesek abbahagyni (gondolom nem pont ezekkel a szavakkal, hanem valahogy "Húzzatok innen a jó anyátokba!" felszólítással, ami ebben a szituációban szerintem abszolút indokolt), majd a srácok megverték, száj felreped /utas kussban ül/, srácok lelépnek). Ugyancsak nem jönnek rá, hogy ha valaki bliccel, a fizető utasok zsebéből veszi ki a pénzt, mivel nekik kell fizetniük utána is. Ugyanúgy ebből megy a jármű takarítása.
A sztorizás túl sokáig tartana, így most inkább leírom az utasfajtákat (erős általánosítás következik):
1. A rendes: Éves/háromhavi/havi bérlet, külföldi vagy vidéki esetén kezelt vonaljegy/napijegy. Hőbörgés nélkül mutatja a jegyét, akkor is ha nem mondták be a metróban, ha bliccelésen kapják előveszi a személyit, vagy hangos szó nélkül fizet. (Sztori: 5-ös busz, június 28, utast egy hölgy ellenőr rajtakapja, éppen írja az adatait a személyiből, mikor hirtelen vészfékez a busz és elveszti az egyensúlyát. Az utas (megtermett, katonának kinéző férfi) egyik kezével elkapja, másikkal kapaszkodik. Egyébként a szélvédőn repült volna ki.)
2. A hőbörgő: Érvényes bérlet, esetleg jegy. Mindenért vitatkozik, miért pont most, mikor az előzőn nem volt, miért rakja le az ellenőr a csövest (ki szeretne húgyszagú ülésre ülni, kezeket fel! Egyébként azért, mert NEM SZOCIÁLIS INTÉZMÉNY, hanem piaci alapú vállalkozás). Bliccelőként rettenetes, "nekem jogaim vannak" kijelentéssel elmegy (igen anyukám, de jogaid csak akkor vannak, ha a kötelességeid teljesítetted. Nem fizettél, ez bűncselekmény, aminek elkövetőjét jogszerűen tartóztathatja föl BÁRKI, sőt kötelessége is lenne. Más kérdés, hogy a cég minden ilyen esetben vizsgálatot indít, aminek általában az intézkedő issza meg a levét). Alfajok:
2/a Az agresszív: A legundorítóbb mind közül, aki rúg, karmol (nekem is volt már utastámadásom /TOLMÁCSKÉNT!/, szilikonos hölgy mélyesztette belém műkörmeit, mert fel mertem tartani, 8 napon belül gyógyuló). Ideálisabb esetben mindössze elfut, bár ma (07.23) a Keletiben (Metró) volt egy kisebb dulakodás.
3. A megrögzött bliccelő: Nincs semmi, általában irat sem (bár egy jó logikájú, hangos eszmefuttatás elő tudja csalogatni (Blaha, metró, 3 srác, 1-et elkap az ellenőr 3-szor kezelt jeggyel, "nincs nálam semmi". Megyjegyzem, hogy ott áll két haverod, a farzsebed feltűnően kidudorodik, gondolom abban van a tárcád. A társaid képéből sejtem, hogy siettek valahová, valószínűleg moziba, ahova a diákigazolvánnyal olcsóbb a belépő. Lett irat). Ellenszere a rendőr, de sajnos eléggé lassan érnek ki, szerencsére a bejáratnál álló biztonsági őrök szoktak találni 1-et.
3/a A hamisító: Többször használt jegy, átírt bérlet, fénymásolt éves tömb, minden amit el lehet képzelni, az érvényesen kívül. Ilyenkor kobzás, bírság, miegymás. A hamisítás módjait nem akarom tárgyalni, elég annyi, hogy nem véletlenül barnulnak az újabb bérletek erős fényre, van fémcsík és sárga a dátum részének a közepe.
3/b Az, akitől nem mered elkérni, vagy egyszerűen nincs rá időd (metró, kijárati ellenőrzés péntek du, keleti. El tudjátok képzelni). Sajnos utasok segítsége nélkül semmit nem lehet velük kezdeni (egy 130 kilós díjbirkózót is le tud tenni a buszról 10 ember, pláne ha a buszvezető nem indul el a szitu miatt).
Egyelőre ennyi, persze vannak még kisebb rétegek, de ez egy elég általános kép. Sajnos az elsőtől az utolsóig nő a számuk (főkategóriánként).
És hogy szükség van-e tolmácsokra? Hááát... Metróban, a belvárosban, és Kőbányán indokolt (Ferihegyi busz), bár inkább információként működünk. Problémás eseteknél mindenképpel jól jön, de ez mindig tolmácstól is függ.
Egy apróság a végére: Egy hónap után kaptunk olyan kitűzőt, amin nem csak magyarul van rajta, hogy mi a francot keresünk az ellenőrök mellett. Hogy ez sok vagy kevés, azt a BKV ismeretében mindenki döntse el maga.
Annyit viszont mindenképpen megjegyeznék, hogy az ellenőrzés csak akkor működhet hatékonyan, ha a FIZETŐ utazóközönség segít nekünk, mert rájön hogy amíg az ingyen utazókra megy el a bérlet árának egy jelentős része, addig nem fog sok új buszt/villamost/akármit látni.
Köszönöm a figyelmet, és ezt egyelőre név nélkül:
G. Péter
BKV diáktolmács
18*8 óra=18*8*500Ft, bérletet nekünk kell venni.
Utolsó kommentek