Tisztelt BKV, tisztelt illetékesek,
Örömmel -ám egyben szomorúan is- értesültem, hogy 2008-ban SMS-jegy bevezetését tervezik. Maga az elképzelés kiváló, ám a terv, miszerint egy jegy ára kb. 500 forint lenne, lehetetlenné tenné a szolgáltatás igénybevételét az alsóbb réteg számára, még akkor is, ha a jegy hétköznaponként 60, hétvégén 90 percig lenne érvényes. Ennek megoldására kidolgoztam Önöknek egy tervet, kérem olvassák el, juttassák el az illetékeseknek is, majd küldjék el véleményüket. Köszönöm!
Opciók ismertetése:
Három opció bevezetését tartom fontosnak:
1,) Egy utazásra jogosító SMS-jegy.
2,) Megálló alapú SMS-jegy
3,) Átszálló SMS-jegy.
1,) Egy utazásra jogosító SMS-jegy
A jegy lényege, hogy a szolgáltatást azok is igénybe vehessék, akik közelében nincs működő jegyautomata, és csak egy vonalon, egy irányba, átszállás és az utazás megszakítása nélkül szeretnének utazni. Példa: A Blaha Lujza téri lakásomból a Széna téren található Mammut bevásárlóközpontba szeretnék menni, vásárolni.
Közlekedési eszköznek a 4-es vagy a 6-os villamos választom.
Telefonomon SMS üzenetként a következő kódot gépelem be: 1V4-6SZE. Pontosabban: [1]-egy opció; [V4-6] 4-es 6-os villamos; [SZE] Széna tér. A rendszerük az SMS-t beazonosítja, majd a válaszüzenetben a Következőt küldi: 1-es opció, 4-es 6-os villamos. Leszállás: Széna tér (dátum, idő)-ig Kellemes utazást kívánunk!
Példa: Az Etele térről a Lágymányosi hídig szeretnék utazni, a Művészetek Palotájába. Az SMS-ben elküldött kód: 1B103LAG Pontosabban: [1]-es opció; 103-as autóbusz; Lágymányosi híd. A rendszer által küldött válaszüzenet: 1-es opció; 103-as autóbusz. Leszállás: Lágymányosi híd. (dátum, idő)-ig Kellemes utazást kívánunk! Az SMS díja kb. (30 Ft) amit az utasnak kell megfizetni. Ezentúl a telefonszolgáltatótól illetve Önöktől függ, mennyiért árulják a jegyet. (Reális ár kb. 320 Ft)
FONTOS! A kódban a kiválasztott célállomás első három betűjét kell beírni. A jegy 60 perc után érvényét veszti.
2,)Megálló alapú SMS-jegy
Rengeteg panasz érkezett arra, hogy aki 4-5 megállót utazik, annak is az utazás teljes költségét (jelenleg 230 ft) ki kell fizetni. Erre a problémára jelent megoldást ez a jegyfajta. Egy megállóért az utasnak kb. 30-35 forintot kell fizetni az SMS díján túl. 3 megálló esetén a szolgáltatás díja nem haladhatja meg a 180 forintot. 3 megállón túl érdemesebb az 1-es opciót választani. Példa: A Boráros téri munkahelyemről a Üllői úti lakásomhoz szeretnék utazni. Közlekedési eszközként a 4-es 6-os villamost választom. SMS-ben a következő kódot küldöm el: 2V4-6BOR-ULL Pontosabban: A 2-es opciót választottam, a 4-es 6-os villamossal utazom a Boráros térről az Üllői útig. A rendszer által küldött válasz SMS szövege: 2-es opció, 4-es 6-os villamos a Boráros térről az Üllői útig. (dátum, idő)-ig. Kellemes utazást kívánunk!
FONTOS! A kódban a kiválasztott induló állomás és a célállomás első három betűjét kell beírni. A jegy 60 perc után érvényét veszti.
3,) Átszálló SMS-jegy
Az Önök által is javasolt, hétköznap 60, hétvégén 90 percig érvényes jegy. A jegy ára kb. 500 Ft. SMS-ben a következő kódot kell küldeni: 3BKVJEGY. Válasz SMS: Köszönjük, hogy igénybe vette szolgáltatásunkat. Ön ezen SMS felmutatása esetén (dátum, idő)-tól (dátum, idő)-ig utazhat. Kellemes utazást kívánunk. Fontos: A válasz SMS az elküldött SMS-től számított 2 perc múlva érkezik meg. Ezzel kiszűrhetőek azok az utasok, akik a szolgáltatást csak az ellenőr megjelenése után vennék igénybe. Csak azok az válasz SMS-ek érvényesek, amiknek a feladója a szolgáltatás központ száma (pl. 063012345678) Ezzel kiszűrhetők azok az utasok, akik egy másik készülékről, saját maguknak küldenének SMS-jegyet. Az SMS-jegy csak a válaszüzenetben feltüntetett megállóig és ideig érvényes. A jegy bevezetése előtt, és után is tájékoztatni kell az utasokat (megállókban) a lehetséges opciókról és arról, mit kell tenniük, ha jegyet szeretnének váltani. Első látásra a jegyrendszer bonyolultnak tűnhet, de bízok abban, hogy kellő ismeret mellett, az utazóközönség hamar megszokja, és örömmel üdvözlik majd az új szolgáltatást.
Remélem az alábbi levelemmel segítségükre lehetek egy jobb, utasközpontúbb közösségi közlekedés megalkotásában!
Üdvözlettel: Gál Mihály, BKV Figyelő
Utolsó kommentek